Motivácia pre mladých novinárov

skupina-1_na-web

Začiatkom októbra zorganizoval Strom života dvojdňový výlet za poznaním do Viedne a do Bratislavy ako odmenu pre mladých autorov príspevkov do časopisu Strom. Zúčastnili sa ho najaktívnejší prispievatelia z celého Slovenska. Svoje zážitky a postrehy nám sprostredkovali písomne aj s fotografiami.

Stromáci na výlete vo Viedni

Deň sa pre nás začal skôr ako obvykle. Z Nitry sme vyrazili už o siedmej. Po príchode do kancelárie Stromu života sme sa zoznámili so zvyškom tímu a výlet sa mohol začať.
Cesta do Viedne netrvala dlho. Ani sme sa nenazdali a boli sme v Dome mora (Haus des Meeres). Videli sme rôzne druhy morských živočíchov. Na jednom z poschodí bol krásny výhľad na celú Viedeň. Na ďalšom zas rekonštrukcia dažďového pralesa, v ktorom boli krásne opičky, rôzne vtáky, ale aj netopiere a zaujímavé rastliny.
Samozrejme, nesmieme zabudnúť na ryby, každá bola iná farbou, tvarom alebo veľkosťou. V jednom akváriu nás zaujali ryby, ktoré sa veľmi podobali na dážďovky. Vždy, keď sa k nim priblížila veľká ryba, schovali sa do piesku a potom znova vykukli.
Aký by to bol dom mora bez morských hviezdic? Boli tam väčšie, aj menšie, a boli nádherné. Ďalej morské koníky, rôzne pavúky a hady, krokodíly a korytnačky. Bolo to veľmi zaujímavé miesto, kde bolo mnoho nezvyčajných živočíchov.
Druhou zastávkou bol Dom motýľov (Schmetterlinghaus). Nebol ďaleko od Domu mora, tak sme si spravili malú prechádzku po Viedni. Po vstupe dovnútra sme ucítili vlhké teplo ako v trópoch. Skleník nebol veľký, ale ukrýval niekoľko druhov krásnych motýľov, mnohé z nich netradičné pre strednú Európu. Motýle voľne poletovali, pravdepodobne sú už zvyknuté na ľudskú prítomnosť a tak sme si ich mohli prezrieť aj zblízka. Aj táto zastávka nás veľmi zaujala a boli sme radi, že môžeme vidieť niečo jedinečné.
Do tretice všetko dobré: zábavný park Práter. Hoci sme boli iba na jednej atrakcii, stálo to za to. Je to asi najznámejšie lákadlo: ruské kolo. Videli sme z neho celú Viedeň. Doslova. Jazdu, ktorá trvala asi 20 minút, sme si pri vynikajúcej viditeľnosti užili a bohato zdokumentovali.
Výlet určite stál za to. Videli sme veľa zaujímavostí a poučných vecí. Úžasný deň a mnoho nových zážitkov!

Anka Labatova (13 r.), Ema Belanová (12 r.)

Mladí novinári na výlete

Výlet určený „mladým novinárom“ sme odštartovali už v o štvrtok poobede v Poprade, kde sme nasadli na vlak do Bratislavy. O štyri hodiny neskôr nás na Bratislavskej stanici čakal ujo Kahan, riaditeľ Stromu života, ktorý nám cestou na ubytovanie ukázal večernú Bratislavu – bola naozaj skvelá!

7.10 – piatok
Nastal deň D, náš dlho očakávaný výlet do Viedne. Okolo 9-tej hodiny sme v nadšenom očakávaní vyrazili. Návšteva Domu mora (Haus des Meer) bol super zážitok pre každého z nás. Na najvyššom poschodí sa nachádzala vyhliadka na celú Viedeň. Bolo tam  aj najväčšie rakúske akvárium:nádrž s objemom 300 000 litrov.  Tiež sa tam nachádzala malá džungľa, kde síce bolo neznesiteľne teplo, ale naozaj krásne. Okolo nás voľne pobehovali opice a poletovali vtáky.
Asi po 2 hodinách sme smerovali na Mariahilferstrasse, kde sme sa najedli a neskôr poprechádzali po pešej zóne. Nechýbala ani návšteva Starbucsku. Poobede sme navštívili Dom motýľov, ktorý bol tiež veľmi zaujímavý. Na záver dňa sme navštívili Práter, kde sa previezli  na ruskom kole Wiener Riesenrad s výškou 65 metrov. Bol z neho krásny výhľad na celé mesto. Touto atrakciou sa náš celodenný výlet vo Viedni skončil a smerovali sme do Bratislavy.

8.10 – sobota
Ráno sme  okolo 9:30 vyrazili na hrad Devín. Absolvovali sme viac-menej nenáročnú túru na hrad, odkiaľ bol  nádherný výhľad na sútok riek Morava a Dunaj. V areáli hradu boli voľne pasúce sa ovce. Pod hradom sme sa občerstvili čajom a horúcou čokoládou,  pretože počasie bolo síce pekné slnečné, ale dosť fúkal vietor. Na záver výletu sme šli na obed a nechýbala ani Eurovea a krásne nábrežie Dunaja. O 15:00 sme sa rozlúčili so skupinou a vydali sa na dlhú cestu domov do Popradu.

Lucia Kloudová (15 r.), Zuzana Kaňuková (16 r.)

Mladí novinári na výlete

Celý výlet začal 7. októbra v Bratislave, v kancelárii Stromu života, kde sa stretli deti z celého Slovenska. O 9:00 sme vyrazili do Viedne, sme ako prvé navštívili Dom mora – úžasné miesto v 11-poschodovej budove. Ak pôjdete do Viedne, určite sa oplatí navštíviť toto miesto plné rýb, mäkkýšov, korytnačiek a opíc. Každý si tu nájde svoju obľúbenú rybu alebo morského živočícha.
Ako ďalšie sme si po chutnom obede dali kratšiu túru cez mesto až k Domu motýľov. Miesto, ktoré si zapamätáte na celý život. Uvidíte tu exotické motýle a dá sa tu navštíviť aj druhá časť domu, v ktorej sa nachádza palmová záhrada. Ruské kolo je znakom Prátru a jeho silueta je viditeľná z veľkej diaľky. Každý rok priťahuje tisíce návštevníkov z celého sveta. Zhora je nádherný výhľad na Viedeň a okolie. Bol to skvelý zážitok.
Na druhý deň sme navštívili Hrad Devín a pomník obetiam komunizmu. Hrad Devín by mal určite navštíviť každý človek, ktorý má rád slovenskú históriu. Z hradu je vidieť na Rakúsko. Zaujímavosťou je to, že o zeleň v areáli hradu sa starajú ovce namiesto veľkých kosačiek a tým pomáhajú prírode. Záver výletu tvorila návšteva Bratislavského hradu a prechádzka historickým centrom mesta.
Ďakujem Stromu života za nádherný výlet.

Marek Kováč

Strom života odmenil novinárov časopisu Strom

Výletu sa zúčastnili žiaci z celého Slovenska. Z kancelárie Stromu života sme vyrazili mikrobusom do Viedne. Prvá zastávka viedla do Domu mora: jedenásťposchodovej budovy, v ktorej žije vyše 11 000 zvierat. Videli sme tam rôzne druhy morských, tropických, sladkovodných či terárijných zvierat (žraloky, korytnačky, krokodíly, opice, hady, rozličný hmyz, žaby, ryby, vtáky, pavúky,…) z rôznych biotopov. Ďalšou zastávkou bol Dom motýľov, kde sme obdivovali krásne motýle. Poslednou zastávkou vo Viedni bol zábavný park Práter. Užili sme si tam jazdu na Wiener Riesenrad (obrie ruské koleso), z ktorého sme mali prekrásny výhľad. Nasledujúci deň sme spoznávali krásy Bratislavy. Najskôr sme si prezreli hrad Devín, pod ktorým sa na sútoku riek Moravy a Dunaja nachádza pamätník Brána slobody s menami obetí komunizmu, ktoré sa pokúsili o útek za „Železnú oponu“ v rokoch 1945 – 1989. Neskôr sme navštívili aj Bratislavský hrad s nádhernou barokovou záhradou.
Výlet sme si veľmi užili, dozvedeli sme sa aj nové veci a našli sme si nových kamarátov. Stromu života za výlet ďakujeme.

Janka Kramárová, 8.A

Aktivita je realizovaná v rámci projektu podporeného z dotácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Programy pre mládež 2014 – 2020“, ktoré administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže.