Na festivale DOM sa od 25. 8. do 15. 9. obe spoja do unikátneho neopakovateľného zážitku.
Pozývame vás po roku znova v termíne 25. 8. – 15. 9. 2023 do nádhernej Prüger-Wallnerovej záhrady v Bratislave. Uskutoční sa tu totiž festival DOM expedícia súčasného umenia Záhrada².
„DOM expedícia súčasného umenia (predtým Festival súčasného umenia DOM) každoročne zhmotňuje myšlienku „diela otvoreného miestu“ v podobe skupinovej výstavy vizuálneho umenia so sprievodným programom k aktuálnej téme. DOM je etablovanou nomádskou platformou, ktorá hosťuje v rôznych alternatívnych priestoroch. Snaží sa adaptovať na špecifiká daného miesta so snahou využiť ich na umelecko-prezentačné aktivity. Takouto prezentáciou približuje súčasné vizuálne umenie aj bežnému divákovi, ktorý je dôležitým elementom vo fáze recepcie diela. Podporuje najmä mladú generáciu umelcov zo Slovenska, ale aj zahraničia. Na predošlých ôsmich ročníkoch podujatia DOM (2015 – 2022) sa predstavilo viac ako 90 začínajúcich i etablovaných umelcov/umeleckých kolektívov, vystúpilo okolo 50 účinkujúcich, performerov, hudobníkov či hudobných skupín zo Slovenska a zahraničia." krátke predstavenie z prvej ruky máme za sebou.
Na čo by sme chceli špeciálne upriamiť vašu pozornosť, z množstva ponúkaného obsahu, je inštalácia českej autorky Maud Kotasovej. Má názov It can never be the same, jačmeň, pôda, site specific procesuálny textový environment, 2023. Pomenovanie diela si Maud vypožičala z nálepky na gitare a zároveň aj piesne skupiny The Cure. Sama hovorí, že „táto veta akoby vypovedala úplne všetko. Žiadny okamih sa nedá vrátiť, každý nový okamih je zároveň nový časopriestor."
Ako teda postupovala pri umení - sadení? V dostatočnom časovom predstihu vysadila tento nápis v priestore bývalých skleníkov záhrady. Použila jačmenné zrno. Už pri zrode projektu vedela, že jej práca nebude takou, akú ju naplánovala. Keďže pracovala vo verejnom priestore, čerstvá výsadba prešla zásahmi prírody, človeka i zmenami počasia. Semienka z niektorých písmen sa napríklad neujali, poprerývali ich aj dážďovky či mravce. „Nic si z toho nedělej”, reagovala Maud na správy okolia o nedokonalostiach jej presne vymeraného nápisu. Potvrdili sa jej slová, že výsledok bude vyzerať inak, ako si naplánovala. Rešpektovala však tento fakt a pokorne prijímala všetky zmeny, ktoré život prináša. Pretože jej dielo je ešte stále v procese zmien. Umenie - sadenie má rovnako ako všetko v živote iba jednu konštantu - zmenu. Tou si môžeme byť úplne istí. A tak nás umenie - sadenie učí prijímať zmeny a tešiť sa z nich. Tvorivo k nim pristupovať, pracovať s nimi ďalej.
Ak ideme ďalej, prídeme k otázke: „Čo, ak nápis nevyrastie? Máme ho považovať za nevydarený či zničený? A v akom okamihu môžeme toto dielo považovať za dokončené?" Veríme, že nájdete svoju vlastnú odpoveď. My si požičiavame toto: „Dielo žije od prvého momentu a vyvíja sa v závislosti od vonkajších podmienok. Je to neustály proces, následnosť javov. Aj keby nápis nevyrástol, stále tam je a pripomína nám neodvratnosť plynutia cyklov prírody. Toto dielo predstavuje sociálno-environmentálnu metamorfózu v istom časovom úseku života Prügerky. O rok bude záhrada vyzerať úplne inak. It can never be the same."
Tak čo, vedeli by ste si takto užiť vlastné sadenie? Čo by ste napísali klíčiacimi semenami? Ak sme vás inšpirovali, budeme radi, ak nám ukážete výsledok. Rovnako sa potešíme fotografiám, ak sa na festival vyberiete.
A navyše sme pridali pre návštevníkov DOM festivalu aj stromácky darček - nájdete tu aj naše krásne časopisy Stromáčiky, ktoré si budete, tak ako minulý rok, môcť prečítať alebo prelistovať. Tešíme sa na vás spolu s organizátormi.