Nápady z Dobšinej na učenie sa vonku
Obrovská vďaka za námety, ktorých vám prinášame hneď niekoľko od vedúcej týchto aktívnych Stromákov pani Dany Husárovej. Ukážu vám, že ozaj málo stačí a výsledok môže byť ohromný. Súčasne odpovieme na otázku všetkým, ktorí sa zamýšľajú nad tým, ako sa učiť vonku s deťmi so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami či s deťmi z minoritných komunít.
Príroda nám ponúka množstvo inšpirácii. Pobyt v nej nás nabíja pozitívnou energiou a tak tomu bolo aj počas pobytu detí v škole v prírode na Čingove. Počas 5 dní sme spoločne s deťmi zažili veľa krásnych, ale aj náročných dní, no stálo to zato. Počasie nám prialo, tak sme sa jedného dňa vybrali spoznávať krásy Slovenského raja a vystúpili sme na Tomašovský výhľad. Veď učiť a spoznávať sa dá aj počas túry.
Deti sa pripravili, do batohov si nabalili všetko, čo turisti potrebujú a mohli sme vyraziť. Značenou turistickou trasou, ktorú museli počas celej túry deti sledovať a hľadať na stromoch sme sa posúvali bližšie k nášmu cieľu. Nechýbali krátke zastavenia na oddych, ale aj na miestach, ako napr. stanica horskej záchrannej služby. Deťom sme vysvetlili, načo slúžia záchranárske autá, kto ich používa a ak by mali nejaký problém v horách si môžu záchranárov zavolať na pomoc. Počas túry sme si všímali okolitú prírodu, stromy a kvety. Určovali sme farby prírodnín, počítali listy, pozorovali stopy zvierat v blate. Náučné tabule počas celej trasy nás vzdelávali a posúvali ďalej. Dozvedeli sme sa z nich množstvo informácii o chránenom vtáčom území Ďurkovec. Deti si o vtáctve prečítali zaujímavé informácie a hravou formou sa o nich aj veľa naučili. Nášmu oku neunikli ani zelené chrobáčiky a slepúch v tráve. Chlapcom sa zapáčil mladý javor, tak si na ňom vyskúšali svoje horolezecké schopnosti. Trasa nám veľmi rýchlo ubehla a už sme sa len kochali nádhernými výhľadmi.
Cestou späť deti stále sledovali turistický chodník aj so značením, rozprávali o zážitkoch a tešili sa na chutný obed. Učenie v prírode bolo pre nich zábavou, pri ktorej sa naučili určovať stromy, spoznávali kvety, vtáctvo. Opakovali si farby, počítali, a spoznávali nepoznané.
Ak by som mohla spomenúť ešte niektoré aktivity, ktoré sme s deťmi realizovali tak jedna z nich bola hľadanie pokladu. Deti som zmotivovala krátkym príbehom o poklade, o zbojníkoch, ktorých poznajú z rozprávok. Povedala som im, že sa stanú malými objaviteľmi a navštívia les, ktorý ukrýva tajomstvá a úlohy, ktoré, keď splnia, dovedú ich k pokladu. Spoločne s kolegyňou sme vopred pripravili stanovištia, ktorými deti postupne prechádzali:
1. Nájdi niečo žlté, zelené, hnedé, modré a biele. Vytvor obrázok!
2. Hľadaj obrázky lesných zvierat - nachádzajú sa po stromoch v neďalekom lesíku, zvieratká pomenuj a vyskladaj obrázok.
3. Nazbieraj si šišky z borovice a presne triafaj. Prejdi cestičkou 30 krokov a dostaneš sa k ďalšiemu stanovišťu.
4. Hľadaj strom, na ktorom je ďalšia úloha – uhádni hádanky.
5. Skákanie vo vreci.
6. Po každej splnenej úlohe deti dostali jedno písmenko – Úlohou bolo vyskladať slovo zo získaných písmen a hľadať truhlicu s pokladom.
Deti postupne plnili úlohy a v závere boli šťastné, že sa im poklad podarilo nájsť. Neskrývali svoje emócie, uvedomili si, že spoločným plnením úloh dokážu viac. Naučili sa pracovať s prírodným materiálom, osvojili si nové vedomosti a preverili aj svoju kondíciu.
Ďalšou veľmi lákavou úlohou pre deti bola aktivita „Hľadaj, počítaj, nalep“, pri ktorej strihali, lepili, písali, ale aj počítali. Ich úlohou bolo vystrihnúť vytlačený obrázok (kvet, kamienok, drevenú paličku, list,..), nalepiť ich na pripravený kartón, napísať k nim číslo a následne hľadať prírodniny v množstve, aké číslo napísali a prilepiť ich obojstrannou páskou. Deti boli pri hľadaní prírodnín veľmi aktívne, pobehovali po lúke, aby našli potrebné množstvo prírodnín a úlohu splnili.
Pravidelné prechádzky prírodou nám ponúkali množstvo materiálu, z ktorého sme si tento raz nazbierali drevené paličky, ktoré nám neskôr poslúžili na výrobu dreveného rámčeka. Lepiacou páskou sme rámček oblepili a naša fantázia mohla začať pracovať na plné obrátky. Ešte pár kvietkov, spadnutá kôra zo stromu a rozkvitnutý strom zo sedmokrások, či púpavy, ale aj iné výtvory boli na svete. Deti si hotové obrázky navzájom popozerali a spoločne sme sa porozprávali o prírodninách, ktoré naň použili. Pri tejto aktivite sme viedli deti k spolupráci a k vzájomnej pomoci.
Všetky tieto aktivity boli pre deti nové, nepoznané. Robili ich v neznámom prostredí, ktoré skúmali a spoznávali. Myslím si, že učenie v prírode bolo pre deti, ale aj nás pedagógov obohacujúce a stane sa každodennou súčasťou našej činnosti.