Tak to sme tu ozaj ešte nemali!
Rytieri z Podzámku sa v rámci svojho grantového projektu Skvelá jeseň so Stromom života rozhodli spoznať rozličné environmentálne povolania. Konkrétne si priblížili, čo v praxi robí mikrobiológ, chemik životného prostredia, veterinár, chemický inžinier, botanik, zoológ, ornitológ, strážca lesa, environmentálny vychovávateľ a oboznámili sa s ich náplňou práce.
Dokonca absolvovali aj dve zaujímavé stretnutia s týmto zameraním. Prvým bola návšteva pracovníčky Referenčného laboratória v Dolnom Kubíne na pôde ich základnej školy. Vypočuli si zaujímavú prednáška, v ktorej vzácna hostka predstavila Stromákom jednotlivé oddelenia referenčného laboratória, tunajšie pracovné pozíciíe a náplne práce zamestnancov. Nasledovala konkrétna ukážka - postupy pri úhyne včiela alebo rýb, s čím sa žiaľ v bežnom živote títo ľudia stretávajú často. Do ďalších aktivít sa zapojili aj žiaci - zaujala ich najmä izolácia DNA z jahody, odber média a aplikácia do vzorky, kultivácia baktérií z rúk, či riešenie šifier. Nasledovala diskusia, v ktorej zaznelii mnohé podnetné otázky.
Pozor, nekončíme, ale práve naopak - pokračujeme druhým dňom. Tento bol ešte zaujímavejší ako prvý, pretože išlo o terénne cvičenia s ekológmi, ktorí najprv v prednáške predstavili jednotlivé profesie – botanik, zoológ, strážca lesa, environmentálny vychovávateľ a potom si vonku vyskúšali pod ich vedením meranie výšky a hrúbky stromu, posudzovanie jeho zdravotného stavu, zber a identifikáciu rastlín. Následne pozorovali rozmanitosť vegetácie na rôznych stanoviskách, zaznamenávali dáta, absolvovali modelovú situáciu nájdenia poraneného druhu a spoznali aj spôsoby označovania chráneného územia. Skvelé však? Všetko čo zažili mohli zdieľať v záverečnej diskusii.
A hodnotenie? Dobrým zvykom je nechať slovo usporiadateľom. „Podujatia mali veľmi pozitívny ohlas ako u žiakov, tak aj u pozvaných odborníkov. Realizácia projektu prebiehala počas vyučovania na hodinách chémie a biológie. Aj takéto spestrenie prináša žiakom zážitok, vďaka ktorému dokážu lepšie porozumieť problematike, vidia súvislosti, prepájajú teóriu s realitou. Odborníci, ktorí boli súčasťou projektu mali veľmi dobrý vzťah k mládeži a skvelé didaktické zručnosti."