Cesta k udržateľnému a inkluzívnemu vzdelávaniu
V dynamickom a neustále sa meniacom svete čelíme výzvam, ktoré presahujú hranice jednotlivých štátov. Urbanizácia, klimatická zmena, digitalizácia a sociálne nerovnosti sú len niektoré z problémov, ktoré formujú dnešné spoločnosti. Ako však môžeme zabezpečiť, aby sa mestá stali miestami, kde každý obyvateľ dostane šancu na rozvoj, rast a celoživotné vzdelávanie? Odpoveďou môže byť koncept "Učiacich sa miest", ktorý podporuje UNESCO prostredníctvom Globálnej siete učiacich sa miest (GNLC – Global Network of Learning Cities).
Čo je učiace sa mesto?
Učiace sa mesto je také, ktoré efektívne mobilizuje všetky dostupné zdroje na podporu inkluzívneho vzdelávania – od základnej školy až po vyššie vzdelávanie, odbornú prípravu a neformálne učenie v komunitách. Vytvára podmienky, v ktorých sa obyvatelia môžu učiť nielen v školách, ale aj v pracovnom prostredí, cez digitálne platformy či v rámci kultúrnych a komunitných aktivít. Cieľom je, aby každý mal príležitosť neustále rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a hodnoty potrebné pre osobný aj spoločenský rozvoj.
Koncept vychádza z Pekinskej deklarácie o budovaní učiacich sa miest, prijatej na prvej Medzinárodnej konferencii o učiacich sa mestách v roku 2013. Tá zdôrazňuje význam celoživotného vzdelávania ako kľúčového prvku pre inklúziu, ekonomickú prosperitu a udržateľnosť.
UNESCO definuje niekoľko hlavných čŕt učiaceho sa mesta:
- Podpora inkluzívneho vzdelávania – dostupnosť vzdelávacích príležitostí pre všetkých, bez ohľadu na vek, pohlavie, sociálny status či etnický pôvod.
- Podpora učenia v rodinách a komunitách – podpora neformálneho a rodinného vzdelávania.
- Prepojenie vzdelávania a pracovného trhu – podpora celoživotného profesijného rastu a inovácií.
- Digitálna gramotnosť a moderné technológie – využívanie IKT na vzdelávanie a rozvoj komunity.
- Podpora kultúrneho a sociálneho rozvoja – budovanie spoločnosti založenej na tolerancii, kultúrnej rozmanitosti a aktívnom občianstve.
Príkladom úspešného učiaceho sa mesta môže byť Glasgow (Spojené kráľovstvo), kde sa prostredníctvom vzdelávacích programov podarilo zvýšiť úroveň gramotnosti a zapojiť do učenia široké vrstvy obyvateľstva. Medellín (Kolumbia) sa zasa premenil z mesta poznačeného násilím na inovatívne centrum vzdelávania a participácie občanov.
Ako sa môže mesto stať súčasťou tejto iniciatívy?
Mestá, ktoré chcú získať štatút učiaceho sa mesta UNESCO, musia preukázať politickú vôľu a záväzok k podpore celoživotného vzdelávania. To zahŕňa vytvorenie vzdelávacej stratégie, podporu partnerstiev medzi verejným a súkromným sektorom, podporu inovatívnych metód učenia a monitorovanie pokroku. Zapojenie do UNESCO GNLC umožňuje mestám čerpať skúsenosti od partnerov z celého sveta, rozvíjať spoluprácu a realizovať projekty, ktoré zlepšujú vzdelávacie príležitosti a kvalitu života občanov.
Viac informácií o tejto iniciatíve nájdete na stránke UNESCO Global Network of Learning Cities.
Financované Európskou Úniou v rámci Programu Erasmus+. Číslo projektu 2023-1-SK01-KA220-ADU-000160870.
Foto: depositphotos.com/cz/