Čítanie s porozumením

Ako sa naučiť nielen čítať, ale i počúvať a porozumieť čítanému.

Ako prísť na to, či čítajúci alebo počúvajúci rozumie obsahu príbehu, básničky alebo odborného textu či jednoduchému odkazu? Čo robiť, ak sa zdá, že text je nezrozumiteľný, dlhý alebo napriek všetkej snahe, obsah dieťaťu stále uniká. Sústredí sa na správne prečítanie slov a hlások v nich, no o čom vlastne číta, ani netuší? Čítanie je totiž nie jeden úkon, ale celý systém akcií nášho mozgu a nervovej sústavy. K tomu sa pridá šikovná a presná manipulácia s jazykom pri vyslovovaní jednotlivých slov. Zdá sa vám toho veľa? Máte pravdu.

Poďme predpokladať, že ste zvládli správnu výslovnosť. Jej nácvik môže prebehnúť doma, v materskej alebo základnej škole, no a s problémami alebo otáznikmi v tejto oblasti navštívte logopedickú poradňu.

Či textu dieťa porozumelo alebo nie zistíte jednoducho. Po prečítaní alebo ešte lepšie, počas neho, sa opýtajte kľúčové otázky. Podľa toho, ako rýchlo a ako prese dieťa odpovedá, dokážete zistiť úroveň jeho porozumenia textu. 

Čo teda urobiť, ak zbadáte, že niečo nie je tak, ako by malo alebo si chcete len trochu potrénovať čítanie s porozumením?

Slová, ktorým dieťa nerozumie si vypíšte a vyrobte si z nich slovník. Môže byť obrázkový alebo pre starších i písaný. Ideálne, ak by sa na jeho príprave podieľal aj čitateľ alebo malý poslucháč. S novými slovami pracujte, skúste ich zaradiť aj do vášho bežného jazyka. 

Podporte pozornosť a predlžujte čas, kedy sa dieťa vie naplno sústrediť. Podporte stratégie myslenia - rozhovorom k téme ešte pred čítaním, počas čítania môžete zasa zastaviť a premýšľať nad možnosťami, ako bude príbeh pokračovať. Robte medzery po odsekoch a zisťujte priebežne, ako na tom deti s porozumením sú. Pri menších deťoch podporte predčitateľskú gramotnosť tým, že k obrázkom priradíte aj začiatočné písmená. Text aj u starších  prepájajte s ikonkami, emotikonmi, značkami, obrázkami.

Dovoľte deťom pracovať vo dvojiciach alebo v tímoch s rozdelenými funkciami. Presne definujte, čo má kto na starosti - napríklad otázky, držanie sa témy, poukázanie na nejasnosti a iné. Spoločne si tiež môži text čítať, vytvárať výstupy - obrázky, komiksy, popletený príbeh, kvíz, doplňovačku pre ostatných. 

Na záver sa odporúča text prerozprávať, nové slová napojiť na tie, ktoré už poznali a zaradiť ich tak do slovnej zásoby. 

Veríme, že nácvik porozumenia bude aj vďaka Stromáčikovským rozprávkam a textom pre vás príjemným objavovaním a hravým učením. 

COOKIES

Chceme Vám prinášať obsah, ktorý Vás naozaj zaujíma, preto používame súbory cookies. Kliknite na tlačidlo Prijať všetky, ak súhlasíte s používaním cookies a zbieraním štatistických dát touto webovou stránkou pre účely zobrazovania relevantného obsahu a reklamy.

Spravovať možnosti

Nastavenia môžete upraviť kliknutím na jednotlivé položky. Pre viac informácií o GDPR navštívte túto stránku.

Účely spracovania dát