Prinášame vám zamyslenie riaditeľa dánskej prírodnej škôlky Sørena Emila Markepranda.
Jeho slová sú určené nielen zamestnancom škôlok či škôl, ale aj rodičom, ktorí radi trávia čas so svojimi deťmi vonku. Alebo tím, ktorí stále váhajú, či je príroda vhodným vzdelávacím prostredím.
V našom zariadení, ktoré leží neďaleko Kodane, sme v ostatných rokoch zaznamenali narastajúci záujem o outdoorovú edukáciu, čoho dôkazom je aj zvýšený počet návštev z rôznych kútov sveta, napríklad zo Španielska, Talianska, Nemecka, Anglicka, USA, Kanady, Austrálie, Kórey i Číny. Návštevníkov inšpiruje škandinávsky prístup k vzdelávaniu a osobnostnému rozvoju, v ktorom je viac voľnosti, hry a zábavy a ktorý sa zameriava na celoživotné vzdelávanie. Možno ste zaregistrovali, že dánski obyvatelia patria medzi najšťastnejších ľudí na svete, čomu vzdelávací proces výrazne napomáha. Čím sú obyvatelia tejto malej krajiny takí jedineční? Dáni sú známi svojím novátorstvom a kreativitou. Vedeli ste napríklad, že LEGO pochádza z Dánska?
Pri rozhovoroch s rôznymi záujemcami častokrát skončíme pri detskej tvorivosti a zážitkovej pedagogike, a z toho vznikne zaujímavá diskusia o tom, čím môže tvorivosť, vonkajšie prostredie a príroda prispieť k rozvoju detí. Podľa môjho chápania je prírodný prvok sám osebe tvorivý, a preto vonku existuje nekonečné množstvo možností, ako byť tvorivý. Príroda je nepredvídateľná a neustále sa mení – život v nej si preto vyžaduje neustálu pozornosť a vzťah k tomu, čo sa deje. Keď je dieťa v prírode, napríklad na prechádzke v lese, musí nájsť na zemi chodníček, aby mohlo pokračovať v ceste, odhaliť súvislosti medzi tým, kde sa nachádzame a kam ideme. Tým, že sa všetko neustále mení, je zároveň potrebné, aby dieťa konalo inak ako obvykle, čím získava nové skúsenosti a podnety pre tvorivé myslenie. A to považujem za „tvorivú tvorivosť“ – nachádzanie nových spôsobov rozmýšľania, konania, a tým aj chápania sveta.
Pokračovanie je exkluzívnym obsahom pre členov Klubov SŽ s predplateným obsahom.