Doplniť
Dúfame, že Príručka TAKE ME OUT Vám pomôže pri hľadaní vašej cesty, ako tráviť vonku s deťmi viac času. Môžete si ju jednoducho stiahnuť v pdf verzii do svojho počítača a používať ju v každodennej praxi. Užite si to!
Dnes mám pre vás deti pripravené farebné prekvapenie a spoločne si ho vyrobíme.
Poznáte rozprávku o Červenej čiapočke? Čo robila v lese? Čo priniesla starej mame? Ktoré ďalšie postavy v rozprávke vystupovali?
AKTIVITA: ČO JE KRATŠIE A ČO DLHŠIE?
V prírode nenájdeme dve úplne rovnaké vetvičky, listy, alebo kamene. Je tak rôznorodá, ako sme my, ľudia – ani my nie sme všetci rovnakí.
AKTIVITA: KAM A S KÝM DNES POLETÍME?
Deti diskutujú s učiteľom, prečo vtáky odlietajú preč.
AKTIVITA: DREVO, KAMEŇ A ČO EŠTE?
Rozprávanie o farebnej pani prírode, ktorá hýri všetkými farbami. Deti, koľko farieb viete nájsť v lese, v prírode? Aké sú to farby?
Dieťa vyhľadáva vo svojom okolí predmety podľa vopred zvolenej vlastnosti, napr. farby, pomenuje ich a triedi ich na základe určenej vlastnosti.
AKTIVITA: HĽADANIE ZVIERAT V PRÍRODE
Deti, pozrite sa okolo seba – aké zvieratká vidíte? Pozrite sa ešte lepšie, naozaj sa tu nachádzajú len tie, ktoré vidno hneď na prvý pohľad? Pozrite sa na zem, zodvihnite list, vidíte nejaké zvieratká teraz?
Dieťa rozlišuje prírodniny na základe hmatu, porovnáva a triedi na základe podobnosti.
Dieťa si samostatne (príp. v spolupráci s inými) vytvorí hudobný nástroj z materiálu, ktorý nájde vo svojom okolí.
Deti, pozrite sa okolo seba – vidíte niekde objekty, ktorých počet je 6? A čo objekty, ktorých počet je 5, 4, 3, 2, 1?
AKTIVITA: KOLKO JE HODÍN PÁN VLK?
Dieťa na základe príslušnej farby určí správny počet - pridá počet krokov, alebo odoberie počet krokov na základe daného počtu.
AKTIVITA: KONCERT DAŽĎOVÝCH KVAPIEK
Na základe pozorovania dieťa samostatne určí počasie, pozná význam dažďa a vie ho verbálne a neverbálne znázorniť.
Dieťa si vyskúša, aké je to byť umelcom, ktorý využíva pre svoje výtvory prírodný materiál a vníma prírodu ako zdroj umenia.
Dieťa vníma prírodu ako zdroj umenia a pomenuje prírodný materiál, farby a obraz, ktorý vytvorilo.
Porozprávame deťom príbeh o vílach, ktoré prinášajú sny a nechajú len pekné, tie zlé pošlú preč (prípadne môžeme príbeh vymyslieť spolu s deťmi).
Vytvoriť a posilniť vzťah detí k prostrediu a k pestovaniu vlastných rastlín. Upozorniť ich na dôležitosť významu poľnohospodárskych plodín pre človeka.
Dieťa vníma prírodu ako zdroj umenia a pomenuje použitý materiál a farby, ktorým namaľovalo obraz v prírode.
AKTIVITA: PREMIESTŇOVANIE SYPKÉHO MATERIÁLU
Dieťa premiestňuje presýpaním sypký materiál pomocou PET fľaše/lopatky a oboznamuje sa s so sypkým materiálom.
AKTIVITA: O MEDOVNÍKOVOM DOMČEKU
Deti, poznáte rozprávku o Medovníkovom domčeku? Kto v nej vystupuje? Ježibaba býva v medovníkovom domčeku. Janko a Marienka sa pomaly prikrádajú k domčeku a chcú ochutnať medovník, lebo sú veľmi hladní.
Dieťa sa pohybuje pomalou chôdzou pri plnení úlohy na záchranu kráľovstva.
Dieťa sa v hre „Na chvostíky“ pohybuje obratne a dodržiava vopred dohodnuté pravidlá.
Dieťa sa prostredníctvom dramatizácie oboznamuje s kolobehom vody v prírode.
Dieťa reprodukuje stručne obsah počutého textu rozprávky Nahnevaná Dorka, chápe prepojenie jednotlivých druhov zvierat v lese a ich význam.
Dieťa ohľaduplne vykonáva jednotlivé pohyby podľa pokynov učiteľky vo vzťahu ku kamarátovi pri cvičení s novinami.
AKTIVITA: ROZPRÁVKOVÝ BATÔŽTEK „O PAMPÚŠIKOVI“
Dieťa reprodukuje stručne obsah prečítaného textu a vyjadruje vlastné pocity z rozprávky „O Pampúšikovi“ pri hrách
Dieťa sa sústredí na vnímanie okolitej krajiny ako zdroj inšpirácie.
Dieťa kráča, beží a skáče cez prekážky za vedúcim dieťaťom.
Deti spolupracujú pri vytváraní potôčikov na základe pokynov.
AKTIVITA: OBRÁZOK PODLA PREDLOHY
Dieťa pracuje podľa náčrtu/predlohy a z prírodných materiálov zostaví vybraný objekt (auto, dom, kvietok).
Dieťa vníma prírodu ako zdroj umenia a pomenuje použitý materiál a farby, ktorým znázornilo obraz v prírode.
Dieťa dotvorí šablónu vybraného zvieraťa pomocou prírodného materiálu a oboznamuje sa tak s vonkajšími znakmi tiel zvierat.
AKTIVITA: ŠATY MALOVANÉ PRÍRODOU
Dieťa si vyskúša, aké by to bolo, ak by sa naše odevy tvorili z prírodných materiálov.
Dieťa vníma čuchom svoje okolie a čuchom aj identifikuje, aký prírodný materiál sa skrýva v sklíčku.
Dieťa sa podieľa na tvorbe slnečných hodín a určí na nich aktuálny čas.
Dieťa sa oboznámi s profesiou stolára a jeho činnosťami a vyskúša si zatĺkanie klincov, spájanie materiálov.
Dieťa pozoruje jednotlivé prírodniny, ich tiene, vytvára tiene z prírodnín a dotvára ich vlastnou kresbou
Dieťa identifikuje dôsledky nevhodného správania sa ľudí v lese a triedi vzniknutý odpad podľa materiálu na papier, sklo a plast.
Profesijné štandardy pre učiteľov outdoorovej edukácie v materskej škole definujú rozsah poznatkov, úroveň praxe a mieru zaangažovania, ktorú by profesionálni pedagógovia so záujmom o outdoorový prístup mali dosiahnuť. Dúfame, že tento dokument vám bude nápomocný v prípade, ak si chcete zvýšiť svoje profesijné kompetencie.